Sähköautoilu onnistuu pakkasessakin, ajomatka lyhenee, mutta sähköauto on toimintavarma.
Sähköautot toimivat hyvin myös pakkasella. Niissä ei ole juurikaan kylmässä jähmettyviä nesteitä ja sähköautojen akustot antavat virtaa kylmässäkin.
Autojen energiankulutus kasvaa talvella ajaessa useista eri syistä; mm. matkustamon lämmityksen, pakkasilman suuremman ilmanvastuksen ja loskaisen tien vuoksi. Sähköautojen toimintamatkan pudotus on automallista ja keliolosuhteista riippuen 10-30%, mutta joskus jopa enemmän. Tämä on syytä ottaa huomioon omaan ajotapaan sopivaa autoa hankittaessa.
Pitkää matkaa kylmässä ajettaessa osasta autoja löytyvä akun esilämmitys-toiminto on hyödyllinen – auto esilämmittää akuston ennen pikalatauspisteelle saapumista, joka nopeuttaa itse lataustapahtumaa. Ilman akun esilämmitystä olevilla autoilla matkantekokyky voi laskea pakkassäässä merkittävästi pidentyneiden pikalatausaikojen muodossa.
Suomesssa on talkoovoimin pyritty selvittämään eri automallien todellisia kulutuslukemia verrattuna valmistajien ilmoittamiin virallisiin arvoihin. Sadat kuljettajat ovat ajaneet eri vuodenaikoina useissa FLTP-tapahtumissa kaupunki-, maantie- sekä moottoritieosuuksilla monipuolisissa sääolosuhteissa. Keskimääräinen talven aiheuttama vaikutus ajokantamaan suhteessa valmistajan WLTP-ajokantamaan on -30% (lisätietoja fltp.io sivustolta). Etelä-Suomen pikkupakkasissa ajettaessa moottoriteiden talvirajoitukset usein jopa laskevat kulutusta enemmän pitkällä matkalla, kuin lämmitystarve sitä lyhentää. Talvirenkaiden vierintävastus on usein myös kesärenkaita pienempi, joka pudottaa kulutusta omalta osaltaan.
Todella kylmä akku latautuu hitaammin, joten auto kannattaa kylmässä kytkeä lataukseen aina ajon päätteeksi, jolloin akusto on valmiiksi mahdollisimman lämmin ja vastaanottaa virtaa paremmin. Pohjoismaissa myytävissä sähköautoissa on useimmiten akuston lämmitysjärjestelmä, joka on tärkeä säilytettäessä autoa pitkään kovassa pakkasessa. Tavallisen kotipistorasian tarjoama teho (noin 2 kW) ei välttämättä riitä kovimmilla pakkasilla sekä lämmittämään akkua, että lataamaan sitä täysipainoisesti. Sähköauton sisätilat on järkevää ajastaa lämpiämään valmiiksi juuri ennen ajoon lähtemistä – aivan kuten käyttäisi perinteistä sisätilalämmitintä. Auton pitäminen latauksessa pitää yleensä myös akuston lämpimänä (automallista riippuen), jolloin akun koko kapasiteetti on paremmin käytettävissä.
Toisin kuin polttomoottoriautossa, sähköauton voimalinja ei tuota ajossa merkittävästi hukkalämpöä, joka riittäisi matkustamon lämmittämiseen. Sähköautossa lämpö tuotetaan pääosin lämpövastuksilla ja/tai ilmalämpöpumpulla. Lämpövastusten ansiosta sähköauton matkustamo lämpiää todella nopeasti verrattuna polttomoottoriautoihin.
Lisää aiheesta
Autotie: Sähköautoillakin oli haasteita kovilla pakkasilla -kuinka paljon todellisuudessa? (2024)