MYYTTI 9: ”Sähköauton kalliin akun joutuu uusimaan nopeasti”

Sähköautojen akut kestävät nykyisen tiedon valossa jopa ennakoitua paremmin.

Uuden sähköauton akustolle luvataan usein pitkä takuu, kuten 8 vuotta ja/tai 200 000 kilometriä. Akustoja on toistaiseksi vaihdettu hyvin vähän autoilijan kustannuksella takuuajan jälkeen, toteutuneiden hintojen ollessa muutamia tuhansia euroja.

Sähköautoja on ollut käytössä nykyisellä akkutekniikalla jo pitkään, jolloin akkujen kestävyydestä on saatu paljon käyttökokemusta. Esimerkiksi Teslan akut kestävät normaalisti yli 500 000 km ajon, jonka jälkeen niiden kapasiteetista on yhä käytettävissä yli 80 %.

Yleisesti ottaen 160 000 km ajetun sähköauton akuston kapasiteetista on hiipunut keskimäärin 10%. Ylipäätään litium-akuston kapasiteetti ei romahda yhtäkkisesti vaan hiipuu hitaasti, jolloin yhden latauksen tarjoama ajomatka lyhenee vähitellen akuston ikääntyessä. Sähköauton akustoa ei tässä mielessä voi verrata esimerkiksi kännyköiden akkuun, joka voi äkisti menettää lähes koko varauskykynsä.

Käytetyt akut ovat myös edelleen rahanarvoisia, sillä niille löytyy jälkimarkkinat mm.  energiavarastoina / kotiakkuina. Sähköautojen yleistyessä ehjiä vaihtoakkuja löytää kolariautoista purkuosina yhä useampiin automalleihin. Rikkoutuneesta akustosta voidaan myös hyödyntää ehjät modulit, joista voidaan rakentaa pienempiä akustoja vaikka muunnossähköajoneuvoihin.

Lisää aiheesta

IS: Kymmenen vuotta vanhalla Teslalla on ajettu jo 1,8 miljoonaa kilometriä – näin sen ajoakku ja -moottorit ovat kestäneet (2023)

Uusi jättitutkimus julki – näin käytettyjen sähköautojen akut kestävät kilometrejä (IS)

Suomalaisen Tesla-taksin mittarissa on yli 400 000 kilometriä – yksi eniten ajetuista koko maailmassa (MTV, 2017) »

Tesla battery degradation at less than 10% after over 160,000 miles (Electrek.co) »

 

Kommentoi