MYYTTI 2: ”Sähköautojen latauspisteitä on aivan liian vähän”

Latauspisteitä on autojen määrään nähden riittävästi, myös tulevaisuudessa.

Julkinen latausverkosto Suomessa on kehittynyt viime vuosina huimasti, mahdollistaen nopean matkustuksen lähes kaikkialle maassamme. Latauspisteet ovat liiketoimintaa, ja niitä tulee lisää sitä mukaa, kun sähköautoilu yleistyy.

Latauspisteitä löytyy mm. huoltoasemien, kauppojen sekä parkkihallien ja -alueiden yhteydestä. Katupysäköinnissä on paikoitellen tarjolla peruslatauksen lisäksi myös suurteholatausta (CCS ja Chademo). Yleiskuvan maamme latauspisteistä saa helpoiten latauskartta.fi palvelusta.

Suomessa on julkisesti käytettävissä olevia latauspisteitä yli 12 tuhatta kpl (joulukuu 2023), joista lähes 3000 kpl on suurteholatauspisteitä (yli 150kW teho). Suurteholatauspisteiden kehitys oli vuodessa 84 % (vuodesta 2022 vuoteen 2023). Julkiset latauspisteet sijoittuvat yli 3000 eri latauskentälle pitkin maata.

Latausverkoston suhde sähköautokantaan on pysynyt kohtuullisena sähköautojen määrän nopeasta kasvusta huolimatta. Täyssähköautojen määrä suhteessa jokaista yli 22kW tehoista CCS-latauspistoketta nähden on 1 piste jokaista 30 autoa kohden (joulukuu 2023). Suhdeluku on pysynyt suurinpiirtein samana  vuodesta 2022, jolloin luku oli 29. (Lähde: Sähköinen liikenne ry ylläpitämä ”Sähköinen liikenne -tilannekatsaus”-julkaisu.)

Lisäksi jokainen voimavirtapistoke, lämpötolppa ja ulkopistorasia on potentiaalinen sähköauton latauspiste, jonka käyttöönotto vaatii usein vain rasian ja kaapeloinnin kunnon tarkistuttamisen sähköasentajalla (lue lisää tavallisen pistorasian käyttämisestä lataukseen täältä).

Lisää aiheesta

Sähköinen liikenne ry ylläpitämä ”Sähköinen liikenne -tilannekatsaus”

Latausverkosto – Nyt! » 
Facebook-ryhmä, jossa seurataan latauspisteiden tilannetta ja kehitystä

Kommentoi