Sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen hyvin, eikä sähkö lopu kesken.
Suomen sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen ja sähköntuotanto on riittävällä tasolla. Sähköautoja ladataan useimmiten yöaikaan, jolloin on tarjolla ylikapasiteettia. Liikenteen sähköistyessä myös öljynjalostamoiden sähköntarve pienenee oleellisesti, vapauttaen kapasiteettia ennestään.
Fingridin sähköjärjestelmävisio 2023-julkaisussa todetaan:”Jakeluverkot mahdollistavat uuden sähköntuotannon ja -kulutuksen, kuten sähköautot, sähköisen lämmityksen ja hajautetun aurinkovoiman, eivätkä aiheuta niiden käytölle merkittäviä rajoitteita.”
Vaikka kaikki Suomen noin 2,5 miljoonaa autoa toimisivat sähköllä, kuluisi sähköä koko maassa arviolta saman verran kuin huippuvuonna 2007. Tämä tarkoittaisi vain noin 10% lisäystä nykyiseen sähkönkulutukseen.
Lisää aiheesta
Väitöskirja, Ville Tikka: ”On Load Modeling of Electric Vehicles—Energy System Viewpoints” (2024)
Sähköautojen urbaanilegendat, DI Vesa Linja-aho – Metropolia (2020)
Fingrid sähköjärjestelmävisio 2023
250 000 sähköautoa tulee, kaatuuko kantaverkko? (Fingrid.fi) » (2016)
Sähköauto-opas – Kysymyksiä ja vastauksia sähköautoista (Suomen Autoteknillinen Liitto, SATL) » (2020)
Hei, vaikka sähköverkko sellaisenaan kestää helposti ladattavien autojen lisäyksen, sähkön riittävyys sellaisenaan on laajempi ja erillinen keskustelu. Ydinvoiman lisääminen/lisäämättömyys ei sinällään kuulu tähän keskusteluun, minkä takia energiatuotantomuodon mainitsiminen tässä yhteydessä haiskahtaa arvolatautuneelta. Suomen ja Pohjoismaiden sähköntuotannon osalta on olemassa tiettyjä haasteita, josta esim. Suomi käytännössä on koko ajan energian nettotuoja eikä helpotusta ole näköpiirissä, vaikka tätä miten haluaa nähdä ratkaistavaksi pelkästään uusiutuvilla keinoilla. Suosittelen tämän keskutelun pitämistä erillisenä, vaikka se sellaisenaan on erittäin tärkeää ja mielenkiintoista.